PODWYŻKI i inne pismo do Pracodawcy

Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” w Castorama Polska wystosowała do Zarządu Castoramy pismo, w którym poruszyliśmy trzy wątki. Mamy nadzieję na szybką a zarazem poważną i konstruktywną odpowiedź.

  1. Wynagrodzenia i podwyżki

Pracodawca od kwietnia 2019r. wprowadził jednostronnie dla pracowników Spółki Castorama Polska Sp. z o.o. podwyżki, które miały być uznaniowe i zależeć miały od procesu oceny indywidualnej pracowników. W procesie przyznawania podwyżek zostało zupełnie pominięte jedyne kryterium, na które pracownik ma realny wpływ, czyli jego praca. Brak podwyżek dla pracowników z wysoką oceną, a przyznanie podwyżek pracownikom z niższymi ocenami oraz przyznanie podwyżek różnych wysokości pracownikom posiadających taką samą ocenę traktować należy jako brak równego traktowania i dyskryminacji.

Ponadto naszą i pracowników Spółki uwagę przykuwa fakt wynagrodzeń nowo zatrudnianych pracowników, które często jest wyższe bądź równe z wynagrodzeniami doświadczonych pracowników z kilkuletnim stażem oraz fakt nierównego traktowania w wynagradzaniu pracowników działów handlowych i niehandlowych. Fakty te również noszą znamiona dyskryminacji, o czym jest mowa w art. 183c Kodeksu Pracy.

  1. Stopniowanie

W trakcie uzgodnień podczas wprowadzania nowych zasad stopniowania pracowników Spółki , strona Pracodawcy zapewniała o transparentnym i uczciwym przeprowadzeniu procesu. Pomimo upływu lat, stopniowanie pracowników nadal budzi wątpliwości i zastrzeżenia. Dla przypomnienia, to strona Pracodawcy twierdziła, że pracownik po roku pracy lub otrzymaniu umowy na czas nieokreślony powinien otrzymać stopień doświadczony, a pracownicy z 3 letnim stażem w zdecydowanej  większości powinni być ekspertami, a z  5 letnim stażem już wszyscy powinni być ekspertami. Pracodawca dopuszczał również fakt przyjmowania nowych pracowników i przyznawanie im od razu stopnia doświadczonego. Obecnie wiele jest przypadków zaniżonego stopniowania pracowników. Gdzie np. pracownicy z 10-cio letnim stażem nadal mają stopnie doświadczonych doradców handlowych, a powinni być co najmniej ekspertami bądź doradcami technicznymi. Za nierówne traktowanie należy uznać przypadki pracowników z krótszym stażem np. 5-cio letnim i stopniem eksperta a pracownikami z np. 10-cio letnim stażem i stopniem doświadczonym.

W związku z powyższym, wnosimy o przeanalizowanie stopniowania pracowników i postąpienie zgodnie z ustaleniami Pracodawcy z Organizacją Zakładową NSZZ „Solidarność” w Castorama Polska.

  1. „Długie weekendy” – jednolite standardy

W nawiązaniu do minionego „długiego weekendu majowego” i różnych praktyk na sklepach, szczególnie tych wprowadzających obowiązek obecności wszystkich pracowników w pracy (w tym przypadku 2 i 4 maja), chcielibyśmy poznać przyczyny takich decyzji Pracodawcy. Zarazem zaznaczamy, że są sklepy w których takiego nakazu nie było i sklepy funkcjonowały w sposób bezproblemowy, a pracownicy mieli co najmniej 3 dni pod rząd wolnego (w tym przypadku 1,2,3 lub 3,4,5 maja). Ponadto warto podać jako dobrą praktykę i przykład do naśladowania sklep w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie podjęto szereg inicjatyw propracowniczych tj. darmowy posiłek, wydłużona przerwa czy prezent za przybycie do pracy innym środkiem lokomocji niż własny samochód.

W przyszłości i kolejnych tzw. „długich weekendów” proponujemy wprowadzenie jednolitych standardów we wszystkich sklepach spółki, uwzględniając możliwość korzystania z nich przez pracowników. Rozumiemy interes i chęć zysków Spółki, zarazem uważamy że interes, dobro pracowników i ich rodzin jest równie ważne, a satysfakcja, zadowolenie i korzyść obydwu stron jest możliwa bez obowiązku bycia w pracy wszystkich pracowników.

Ponadto wzorując się pomysłem sklepu w Gorzowie Wielkopolskim warto wprowadzić rozwiązanie nagradzania pracowników za przybycie pracowników do pracy innym środkiem lokomocji niż samochód, co zwiększy dostępność miejsc parkingowych i wpłynie na ekologię. Zarazem nie będzie potrzeby wprowadzania zakazów parkowania pod sklepami dla pracowników jak to miało miejsce w latach wcześniejszych.

Polecamy również o niestosowanie wobec pracowników , zakazów brania urlopów na żądanie czy twierdzeń, że zwolnienia lekarskie są niemile widziane. W kwestii urlopów na żądanie jest Pracodawcy znane stanowisko PIP, śmiemy twierdzić, że znosząc obowiązek pracy wszystkich pracowników w „długie weekendy” i partnerskie podejście do pracowników spowoduje, że urlopy na żądanie czy zwolnienia lekarskie w tym okresie zostaną zminimalizowane.

5 thoughts on “PODWYŻKI i inne pismo do Pracodawcy

  • maj 17, 2019 at 1:03 pm
    Permalink

    Witam
    Tak u nas w sklepie na Targówku tak było, pracownicy którzy mają już wypracowane pensje przez kilkanaście lat pracy często słyszeli od kierowników swoich działów że i tak dużo zarabiają. A często osoby które pracują po rok lub mniej dostali dość wysokie. Gdzie ta sprawiedliwość !!!

    Reply
  • maj 17, 2019 at 3:01 pm
    Permalink

    Osoby w Kaliszu za bycie na L4 , nie ważne czy z powodu choroby czy opieki nad dzieckiem, w tym roku nie otrzymały podwyżek, osoby pracujące słabo na dziale, pracujące około roku otrzymały większe podwyżki, niż osoby biegające na dziale i robiące wszystko

    Reply
  • maj 17, 2019 at 3:17 pm
    Permalink

    Witam U nas pracownicy, którzy otrzymali oceny 16-19/20 nie dostali podwyżek a osoby które dostały po 10-15/20 dostały podwyżki. Chyba slabo

    Reply
  • maj 29, 2019 at 9:25 pm
    Permalink

    Dokładnie.. Na Targówku były sytuacje gdzie pracownicy z wyższą ocena od innych przy podwyżkach nie dostawali nic bądź mniejsze podwyżki. Jest mnóstwo osób które zasuwaja w pocie czoła od kilku lat a są pomijane kosztem pupilkow którzy zawsze potrafią piękna gadką wybrnąć ze wszystkiego. Awantury i pretensje o uż i zwolnienia. Chore sytuacje i popedzanie przed wizytacjami żeby wszystko było sztucznie upiekszone na przyjazd swity. Obowiązek pracy w cały majowy weekend na niektórych działach. Starsi stażem niedoceniani przy podwyżkach. Dramat!

    Reply
  • czerwiec 15, 2019 at 3:01 pm
    Permalink

    To fakt, kazdy z DS jak ma wizyte czy zebranie w swoim sklepie to naciska na wypucowanie sklepu kosztem nadgodzin, nocek itp.
    Śmieszne ale prawdziwe. Sa żądania wykonania mnostwa rzeczy jednocześnie i to natychmiast.
    A ty masz na zmianie 2 pracowników. Powoli zaczyna to podchodzic pod mobbing. Ludzie z jezorami na brodzie robią wszystko od handlu przez przebudowy i sprzatanie i wiele innych zadan. To jest prawdziwy obraz korporacji gdzie liczy sie tylko zysk i to co sobie szef wymysli.

    Reply

Skomentuj Tony Halik Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest

Scroll Up